pkhn


 

Instrukcja dla autorów

(instrukcja dla autorów w pliku PDF; DOC)

 

Rodzaje prac naukowych publikowanych przez czasopismo

 

1. Artykuły oryginalne

Artykuł oryginalny w języku polskim lub w jednym z języków kongresowych. Artykuł powinien być poświęcony tematyce edukacyjnej, w tym przede wszystkim: teorii budowy i praktyce tworzenia podręczników szkolnych, relacjom pomiędzy Podstawą programową a podręcznikami, zasadom oceniania i recenzowania podręczników, użyteczności innych narzędzi edukacyjnych. Problem może zostać przedstawiony w ujęciu historycznym, aktualnym lub w odniesieniu do perspektyw wprowadzania do edukacji nowych mediów, zastępujących lub uzupełniających klasyczne podręczniki. Artykuł może być także poświęcony badaniom empirycznym nad percepcją podręczników i innych środków dydaktycznych, nad wpływem obudowy dydaktycznej lub komunikatywności warstwy słowno-tekstowej na procesy nauczania-uczenia się itp. Do takiej kategorii może być zaliczony tekst, w którym zostaje dokonany przegląd i analityczne porównanie kilku podręczników z odniesieniem do teorii dydaktycznej danej dziedziny nauczania, pod warunkiem że sformułowane zostaną wnioski o znaczeniu ogólniejszym. Podręczniki w takim ujęciu powinny stanowić bazę materiałową do badań i pogłębionej refleksji.

Artykuł w języku polskim powinien być zaopatrzony w ok. półstronicowe (do 1000 znaków) streszczenie w języku polskim (zawierające postawione cele, zwięzłą charakterystykę prezentowanych zagadnień, główne wnioski), abstrakt w języku angielskim, listę słów kluczowych w języku polskim i angielskim (do pięciu), bibliografię załącznikową, krótką informację o autorze, afiliację oraz numer ORCID (jeśli autor posiada).  Objętość artykułu nie powinna przekraczać objętość jednego arkusza wydawniczego (ok. 40 tys. znaków).

Każdy artykuł poddany zostanie ocenie dwóch recenzentów zewnętrznych, niezależnych od redakcji, których redakcja nie poinformuje o tożsamości autora (autorów) danego tekstu. Na podstawie opinii recenzentów artykuł może zostać zaakceptowany do druku bez zmian, warunkowo przyjęty ze wskazaniem niezbędnych poprawek, skrótów lub uzupełnień, jakich powinien dokonać autor, albo odrzucony. W przypadku zalecenia drobnych poprawek redakcyjnych (kompozycyjnych, stylistycznych, językowych) redakcja zastrzega sobie możliwość dokonania samodzielnych ingerencji w tekst.

Teksty artykułów, po ewentualnych zmianach i adiustacji oraz złożeniu, będą przedstawiane autorom w celu przeprowadzenia korekty i ostatecznego zaakceptowania tekstu do druku. Jeśli zmiany redakcyjne będą w stosunku do wersji pierwotnej poważne (ponad 20%), autor będzie zobowiązany do akceptacji ostatecznego kształtu swojego utworu w postaci deklaracji na piśmie.

 

2. Recenzje

Recenzja dotyczy jednego podręcznika lub jego części. Może też ograniczać się do pewnego wybranego aspektu – na przykład oceny warstwy ikonograficznej. Objętość do jednego arkusza wydawniczego.

 

3. Opinie, polemiki, sprawozdania

Możliwe jest także przyjęcie do druku innych tekstów dotyczących problematyki edukacyjnej –  informujących o ważnych wydarzeniach (konferencjach, programach badawczych, posiedzeniach międzynarodowych komisji podręcznikowych), a także mających charakter polemiczny. Objętość tekstu – pół arkusza wydawniczego.

 

 

Zalecenia dotyczące edycji tekstu

Czcionka: Times New Roman 12 pkt z interlinią 1,5 wiersza, tekst wyjustowany.

Akapity: pierwszy wiersz – wcięcie 1,25 cm.

Dłuższe cytaty (powyżej 3 wersów) kursywą i wyodrębnione z tekstu; odstęp przed i po cytacie 12 pkt, wielkość czcionki cytatu – 10 pkt. Pominięte fragmenty w cytatach należy zaznaczyć wielokropkiem w nawiasach kwadratowych […].

Przypisy w konwencji tradycyjnej (oksfordzkie). W skrótach stosowana terminologia łacińska (ibidem, op.cit.).

 

Przykłady:

N. Davies, Boże igrzysko. Historia Polski, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 1990, s. 23.

K. Sanojca, Między nauką a praktyką oświatową – działalność naukowa wizytatorów Kuratorium Okręgu Szkolnego Lwowskiego w okresie międzywojennym, [w:] Człowiek w świecie bez wolności, red. M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Wydawnictwo LTW, Wrocław 2018, s. 19–29.

A. Kastory, Europa Środkowa u progu nowego stulecia, „Konspekt” 2000, nr 4, s. 11–16.

 

Źródła internetowe powinny zawierać nazwisko autora, tytuł materiału, nazwę strony i datę dostępu podaną w nawiasie kwadratowym: [dostęp 28.03.2011].

 

Uprzejmie prosimy autorów o przesłanie tekstów pocztą elektroniczną na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w formacie rtf (preferowany), doc lub docx. W razie zamiaru ilustrowania artykułu należy porozumieć się z redakcją w sprawie omówienia szczegółów technicznych.